بخشی از مهارت های ذهنی شناختی در کودکان بر پایه ی ژنتیک است ولی بخش اعظم دیگر آن از طریق یادگیری حاصل می شود که با توجه به ویژگی نوروپلاستیسیتی سیستم عصبی می توانیم با کاردرمانی ذهنی از طریق آموزش مفاهیم و مهارت های شناختی به کودکان باعث ترمیم و رشد سیستم عصبی آنها شویم تا کودکان بتوانند مهارت های ذهنی متناسب با سن خود را داشته باشند و به کمک آن رفتار و واکنش مناسبی در محیط های مختلف(خانه،مدرسه،محیط های عمومی) از خود نشان دهد.
هدف از کاردرمانی ذهنی:
تقویت و بهبود مهارت های شناختی مانند توجه و تمرکز،درک و یادگیری،حافظه(فوری،کوتاه مدت،بلند مدت)، حل مسئله،قضاوت،تصمیم گیری،تفکر انتزاعی،اصلاح مشکلات رفتاری،تحمل کاری و دستورپذیری
مراجعانی که نیاز به کاردرمانی ذهنی شناختی دارند:
-اختلالات طیف اتیسم
-نقص توجه و بیش فعالی
-اختلالات یادگیری
-سندرم داون
-کم توان ذهنی
-فلج مغزی و سایر اختلالات جسمی
-تاخیر ذهنی حرکتی
-کودکانی که اختلال پردازش حسی و اختلال یکپارچگی حسی دارند
تمام حیطه های کاردرمانی مکمل یکدیگر و مرتبط به هم هستند و کودک باید با توجه به نیازش درمانی متشکل از تمام حیطه ها را دریافت کند.
کاردرمانی و گفتاردرمانی لیان غرب تهران