یکپارچگی حسی

یکپارچگی حسی

یکپارچگی حسی به روندی گفته می شود که در طی آن مغز تجارب حسی مختلف را از گیرنده های بینایی،شنوایی،بویایی،لامسه، چشایی،عمقی(آگاهی بدنی) و وستیبولار(تعادل) دریافت می کند و این اطلاعات را تفسیر و یکپارچه می کند.درواقع سیستم عصبی اطلاعات مهمی را که از داخل بدن و محیط اطراف می گیرد را نگهمی دارد و اطلاعات اضافی را حذف می کند که به این عمل سیستم عصبی یکپارچگی حسی گویند.ما از طریق این فرآیند می توانیم در هر محیطی و در هر شرایطی رفتار مناسبی از خود نشان دهیم.این مهارت سیستم عصبی پایه ی یادگیری برای تمام مهارت های حرکتی و شناختی است و به عبارت دیگر در تمام کودکان با اختلال های متفاوت از جمله اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری(خواندن،نوشتن،ریاضیتاخیر ذهنی حرکتی،تاخیر در گفتار،سندروم داون،کم توان ذهنی و... با مشکل مواجه می شود که البته در هر کودک با هر اختلالی بخشی از یکپارچگی حسی یا تمام آن دچار اختلال می شود و معمولا علایم آن با توجه به شدت آسیب و محل آسیب متفاوت است.این کودکان با کاردرمانی حسی حرکتی،ذهنی و سایر روش های کاردرمانی و گفتاردرمانی درمان می شوند که در صورت عدم درمان به موقع علایم شدت می یابند و کودک از همه نظر (مهارت های حسی،حرکتی،شناختی و رفتاری)دچار اختلال می شود.

   اگر کودک دو یا بیشتر از علایم زیر را داشته باشد باید مورد ارزیابی دقیق توسط کاردرمان قرار گیرد:

-تاخیر در مراحل رشد حرکتی از جمله گردن گرفتن،نشستن،چهاردست و پا رفتن و راه رفتن

-ضعف در تعادل و دست و پا چلفتی بودن یا خام حرکتی

-اختلال در مهارت های حرکتی درشت مثل راه رفتن،جفت پا پریدن،لی لی رفتن

-اختلال در مهارت های حرکتی ظریف مثل شمردن با انگشتان، قاشق گرفتن،مداد گرفتن،قیچی کردن

-انجام ندادن کارهای روزمره به طور مستقل مثل غذا خوردن،لباس پوشیدن،حمام کردن،دستشویی رفتن

-راه رفتن روی نوک پنجه

-حساسیت بیش از حد نسبت به لمس کردن چیزی یا لمس شدن توسط اشیا یا افراد،نسبت به صداها،نسبت به نورها،نسبت به ارتفاع(سوار تاب و سرسره نمی شوند)و حرکت،نسبت به بو و مزه غذاها

-حساسیت کمتر از معمول نسبت به لمس،سرما گرما،درد،صداها،نورها،نسبت به ارتفاع(از ارتفاع ترسی ندارد و کارهای خطرناکی می کند)و حرکت،متوجه نشدن بو و مزه غذا

-بیش فعالی و تحرک بیش از حد یا تحرک کمتر از حد معمول

-عدم توانایی در رعایت آرامش بدون نظارت دیگران

-ارتباط برقرار نکردن با دیگران

-تحریک پذیری،فقدان خودکنترلی

-عدم توجه در کلاس و حین انجام تکالیف مدرسه

-نداشتن اعتماد به نفس و بازی نکردن با همسالان

 

ارزیابی با تکیه بر روش یکپارچگی حسی در کاردرمانی:

درمانگر به منظور درک علت ارجاع کودک نیازمند یک ارزیابی دقیق می باشد،بنابراین به اطلاعات زیادی در زمینه ی زندگی روزمره ی کودک نیاز دارد.درمانگر این اطلاعات را از طریق آزمون های استاندارد شده و با مشاهده کردن علایم کودک کسب می کند و به کمک ارزیابی کاردرمانگر متوجه می شود که کدامیک از حواس هفت گانه(بینایی،شنوایی،بویایی،لامسه،چشایی، عمقی و وستیبولار) کودک دچار بیش حسی یا کم حسی می باشد. درواقع در می یابد کودک به یک درون داد حسی چه پاسخی می دهد و این اطلاعات حسی را به منظور برنامه ریزی و سازمان دهی حرکات و هماهنگی آنها چگونه پردازش می کند.

 

اصول کلی درمان:

هدف از درمان یکپارچگی حسی تقویت و بهبود واکنش ها در مغز کودک،استفاده ی مغز از اطلاعات حسی و چگونگی بکارگیری آنها جهت هماهنگی و سازمان دهی حرکات است.به عبارت دیگر کاردرمانگران با توجه به نوع اختلال کودک با تحریک مسیرهای عصبی و ایجاد تجربیات حسی لازم برای مغز سعی در این دارند که مغز کودک اطلاعات حسی که از محیط و از داخل بدن دریافت می کند را به طور صحیح تفسیر و با اطلاعات دیگری که به سمت مغز می آیند هماهنگ کند تا عامل های مزاحم حواس کودک را پرت نکنند و کودک بتواند در هر محیطی توجه لازم را داشته باشد و رفتار مناسبی از خود نشان دهد.همچنین بهبود کودک در این زمینه تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس و عزت نفس کودک خواهد داشت به این دلیل که کودک می تواند مانند همسالان خود مهارت های لازم را در همه ی حیطه ها بیاموزد.

 

در این کلینیک سعی می کنیم با روش های دقیق ارزیابی کودکان دچار اختلال را تحت درمان اصولی قرار دهیم تا این کودکان مانند همسالان خود به بالاترین سطح رشد مغزی دست پیدا کنند و بتوانند به طور مستقل کارهای روزمره خود را انجام دهند.

برای گرفتن بهترین نتیجه با ما در ارتباط باشید تا سن حیاتی و طلایی کودک شما از دست نرود.

 

مدیریت کلینیک توانبخشی لیان

(کیوان نخبه زعیم)

کاردرمانی و گفتاردرمانی

غرب تهران